Koleje Mazowieckie podpisały umowę z konsorcjum, którego liderem jest Unibep SA, na zaprojektowanie i wybudowanie hali utrzymaniowo-naprawczej pojazdów kolejowych w Sochaczewie. Łączny koszt realizacji inwestycji wyniesie ponad 356 mln zł. Obiekt zostanie oddany do użytku w ciągu 30 miesięcy.
Inwestycja będzie prowadzona w systemie „projektuj i buduj”. Konsorcjum najpierw przygotuje dokumentację projektową oraz pozyska wszelkie niezbędne pozwolenia. Następnym etapem będzie wybudowanie nowych hal: utrzymaniowo-naprawczej oraz myjni taboru kolejowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wykonawcami inwestycji będzie konsorcjum firm: Unibep SA (lider) oraz przedsiębiorstwa EL-IN Sp. z o.o. i DB Prolekt Sp. z o. o. (partnerzy).
– Koleje Mazowieckie to dziś symbol nowoczesnego transportu kolejowego. Systematycznie inwestujemy w rozwój naszego regionalnego przewoźnika. Inwestycja w Sochaczewie jest kolejnym krokiem w rozwoju spółki. Nowoczesna hala napraw i myjnia nie tylko zwiększą możliwości techniczne spółki, ale też poprawią jakość obsługi pasażerów – mówi marszałek województwa Adam Struzik.
Nowe obiekty powstaną na terenie Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru KM w Sochaczewie. Powierzchnia zabudowy hali napraw będzie wynosić 25 tys. m
2, natomiast myjni – ponad 1,7 tys. m
2. W zakładzie zatrudnienie znajdzie docelowo około 500 osób.
Jak zaznacza Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich, nie jest to jedyna inwestycja prowadzona w tej chwili przez spółkę. – Rozbudowa zaplecza technicznego w Sochaczewie to kolejny krok w realizacji naszej długofalowej strategii rozwoju. Już w tej chwili trwa budowa
bazy w Radomiu, której zakończenie jest planowane pod koniec tego roku. Jednocześnie cały czas realizujemy inwestycje taborowe. Mamy już zakontraktowany zakup
64 EZT Flirt 3 od firmy Stadler. Niedawno podpisaliśmy również
umowę na 6 spalinowych zespołów trakcyjnych, które dostarczy Pesa. Wszystkie te działania sprawiają, że jesteśmy jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w Polsce.
Nowa hala w Sochaczewie będzie podzielona na cztery części, z czego w dwóch będzie prowadzony demontaż i montaż pojazdów. W budynku powstanie również część biurowo-socjalno-magazynowa. W hali będą wykonywane naprawy pojazdów, wagonów piętrowych oraz lokomotyw.
- Do tej pory wykonanie przeglądów w poziomie utrzymania P4 i P5 zlecaliśmy firmom zewnętrznym. Nowa hala utrzymaniowo-naprawcza umożliwi wykonywanie napraw we własnym zakresie. Rocznie będziemy mogli przeprowadzić naprawy nawet 120 sztuk pojazdów. Ważną częścią inwestycji będzie także nowoczesna myjnia taboru kolejowego. Muszę tu podkreślić jej aspekt ekologiczny: do mycia pudeł będzie używana woda z zamkniętego obiegu, a jako środki do mycia, będą stosowanie wyłącznie preparaty biodegradowalne – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Obok istniejącej hali napraw utworzona zostanie całoroczna myjnia. W ciągu doby będzie w stanie obsłużyć 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Na terenie inwestycji powstanie system antyoblodzeniowy, który ułatwi eksploatację pojazdów w okresie zimowym. Wybudowane zostaną także stanowisko do wodowania, podczyszczalnia ścieków technologicznych czy kotłownia.
– Jesteśmy dumni z tego, że wraz z konsorcjantami rozpoczęliśmy współpracę z Kolejami Mazowieckimi. To wyjątkowe wyzwanie, by najpierw zaprojektować, a później wybudować nowe, specjalistyczne hale. Dla Unibep SA i naszych partnerów ważne jest aktywne włączanie się w unowocześnianie polskich kolei. Mogę zadeklarować, że dołożymy wszelkich starań, by prace przebiegły zgodnie z ustalonym harmonogramem i były wykonane jak najlepiej – zapewnia Leszek Gołąbiecki, wiceprezes Unibep SA, Dyrektor Budownictwa Ogólnego.
– Projektowana inwestycja to dobra wiadomość nie tylko dla pasażerów Kolei Mazowieckich. To przede wszystkim wiadomość, na którą czekają mieszkańcy ziemi sochaczewskiej. Dzięki budowie zaplecza technicznego pojawi się na tym terenie aż pół tysiąca dodatkowych miejsc pracy. Można więc śmiało założyć, że tyle właśnie rodzin otrzyma szansę na nowe źródło utrzymania – zaznacza wiceprzewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego Marcin Podsędek.
Całkowita wartość inwestycji to ponad 356 mln zł, a prace związane z budową hali mają zakończyć się w ciągu 30 miesięcy.